Serious gaming bij natuurkunde

Gamification gaat over het toepassen van spelelementen in een niet-spelcontext. Gamemakers hebben veel ervaring met het maken van games die je wilt blijven spelen (denk aan candycrush of fortnite), deze ervaring leert ons veel over motivatie. Een voorbeeld hiervan is “freedom to fail”; in een spel is het vaak niet erg om een fout te maken, je mag het gewoon nog een keer proberen! Dit zorgt voor een motiverende en stimulerende “gameomgeving”.

Ik (Stijn Folkerts, docent natuurkunde op College de Heemlanden) verdiep mij sinds een aantal jaar in het toepassen van spelelementen in een onderwijskundige context (gamedidactiek). Zo geef ik leerlingen vrijheid om fouten te maken en laat ze met bronzen, zilveren en gouden badges zien hoe hun voortgang is voor mijn vak.

De gamedidactiek krijgt steeds meer aandacht. Het lijkt een middel te zijn waarmee autonome motivatie gerealiseerd kan worden. De lerarenopleiding van de Hogeschool Utrecht heeft er zelfs een minorrichting van gemaakt, hierover gaat het filmpje dat je onder aan dit bericht kunt vinden. Wil je er meer over weten? Laat het me weten.

Met vriendelijke groet,

S. A. Folkerts

Docent Natuurkunde – College de Heemlanden

Mail: fkt@heemlanden.nl

BOEMLAUW Natuurkunde – visit: www.youtube.com/boemlauwnatuurkunde

Video