Projectdag A5: DE MUUR

Hoe is het om te leven achter een muur? In de derde activiteitenweek van het schooljaar hebben leerlingen uit atheneum 5 deelgenomen aan het project “De Muur“ en hebben zich deze vraag gesteld met in hun achterhoofd de muur in Berlijn en de muur in Israël/ Palestina. Het project is georganiseerd wordt door de vakken geschiedenis en kunst. Leerlingen konden kiezen uit twee invalshoeken van het project: de muur in Berlijn en de muur in Israël/ Palestina.

Berlijn

Hoe is het om te leven (in een dictatuur) achter een muur? Een muur, waarvan de regering je verteld heeft dat het is om je te beschermen tegen bijvoorbeeld het fascistische, kapitalistische westen. Maar je weet dat de muur eigenlijk gebouwd is om het reizen (vluchten) naar het westen te voorkomen.

Israël/Palestina

Hoe is het om te leven achter een muur? Een muur, waarvan de regering je verteld heeft dat het is om je te beschermen tegen terroristische aanslagen. Maar je weet dat de muur eigenlijk gebouwd is om te voorkomen dat jij het land kunt opeisen dat van je (voor)vaderen is geweest.

Leerlingen hebben enthousiast tekst en beeldbronnen over het leven achter de muur onderzocht en dat beeld wordt aangevuld met filmfragmenten. In de middag hebben ze de uitkomsten van het onderzoek verwerkt in een graffitikunstwerk. Onder leiding van een graffitikunstenaar zijn ze aan de slag gegaan en hebben ze hun visie verbeeld. Het resultaat is te zien op de foto's.

Het project is georganiseerd door Mevrouw van Leur & Mevrouw Hettinga