In actie op Paarse Vrijdag!

Een paarse loper, een welkomstcomité in paarse truien, paarse slingers en zelfs het toiletpapier is paars op College de Heemlanden in Houten. Het is Paarse Vrijdag en de leerlingen die zich hebben verenigd in de GSA (Gender and Sexuality Alliance) verwelkomen hun medeleerlingen met een paars armbandje en een speciale krant. Want aandacht voor seksuele geaardheid is nog steeds nodig.

Algemeen Dagblad - Jan Dankbaar - 14-12-18 > Bekijk hier de hele video.

Bijna de helft van lhbti-leerlingen (lesbisch, homoseksueel, biseksueel, transgender en intersekse persoon) in Nederland wordt nog steeds gepest vanwege hun geaardheid. Dat blijkt uit een onderzoek van onder meer COC Nederland. Bijna driekwart van deze leerlingen voelt zich niet veilig op school. Volgens Nathalie Overdevest uit Houten, leerlinge van College Heemlanden en oprichter van de lokale GSA-groep, is er nog veel werk te verzetten om de seksuele geaardheid van lhbti’ers uit de taboesfeer te halen.

De leden van de GSA staan te blauwbekken bij de ingang van de school. De zon moet nog opkomen als de leerlingen van de onderbouw de school binnen komen druppelen. Veel tijd om het gesprek aan te gaan is er niet, maar de paarse bandjes met de tekst ‘we support equality’ (wij steunen gelijkheid) en de speciale krant worden dankbaar geaccepteerd.

DANSEND IN DE AULA - Marloes Meuzelaar is docente Nederlands aan de school en is biseksueel. Ze organiseerde vorig jaar zelf de Paarse Vrijdag op school. „We willen benadrukken dat alle leerlingen welkom zijn hier op school. Ik denk dat er dit jaar wel veel aandacht aan is besteed, omdat we een grote GSA-groep hebben dit jaar. Toch wordt er meer gepest op school. We willen aandacht vragen voor deze groep.
De mentoren geven les over pesten en de school heeft een actief anti-pestbeleid. Gisteren stonden de GSA-leerlingen dansend de aula te versieren. Dat duidt erop dat ze zichzelf durven te zijn.”

Nathalie Overdevest richtte de GSA-groep op uit noodzaak. „Ik merkte zelf dat er nog niet veel acceptatie was. Daar wilde ik wat aan doen. We hebben voorlichting in de onderbouw gegeven. Iedereen mag zichzelf zijn. Het is niet raar dat je gay of bi bent. Je kunt het ook niet altijd aan iemand zien. Ik zie er niet uit als ‘het normale meisje’. Vaak zien mensen al snel dat ik geen hetero ben en daar zeggen ze dan wat van. Ik probeer er eigenlijk niet op te reageren.”

SCHELDENDE LEERLINGEN - Leerlingen gebruiken het woord homo vaak als scheldwoord, merkt Nathalie. Als zij scheldende leerlingen hierop aanspreekt, blijkt dat ze vaak geen reden hebben om iemand voor homo uit te maken. ,,Je zult maar die homoseksuele leerling zijn die steeds wordt geconfronteerd met dit scheldwoord.’’

Als de leerlingen van de bovenbouw binnen komen lopen, wordt er eigenlijk helemaal niet gereageerd op de actie. De paarse bandjes en kranten worden niet aangenomen. Nathalie: „Ze reageren zo: ‘Ik ben geen homo, dus ik wil er ook niet mee worden geassocieerd’.” Dus is ook de oproep om iets paars te dragen aan dovemansoren gericht. „Er valt nog een hoop te verbeteren”, zegt Nathalie.

Foto: Kranten en paarse bandjes worden uitgedeeld aan leerlingen. Niet iedereen neemt ze aan. © Ruud Voest