De school als wegwijzer naar een humane samenleving
‘Goed onderwijs’ richt zich op het laten opbloeien van iedere leerling. Het gaat dan natuurlijk om het kwalificeren voor een vervolgstudie, maar net zo goed gaat het om het voorbereiden van jonge mensen als deelnemer aan de maatschappij en om de ontwikkeling van iedere leerling als individu.
Onze school wil daarom een wegwijzer zijn naar een humane samenleving. We vinden het belangrijk dat collega’s en onze leerlingen elkaar inspireren en uitdagen om na te denken over hoe zij hier een bijdrage aan kunnen leveren.
Open-oecuhoe...? Open-oecumenisch!
Op onze school komen alle leerlingen in aanraking met een grote diversiteit aan levensvisies, individuele visies, gemeenschappelijke visies, religieuze en niet religieuze visie, dichtbij en ver weg. Als school willen wij onze leerlingen helpen in hun levensbeschouwelijke ontwikkeling. We leren ze om nieuwsgierig te zijn, hun oordelen soms tijdelijk op te schorten en een eigen levensvisie te ontwikkelen.
Ons baken daarbij is ‘een goed mens’. In de verschillende godsdiensten en ook in niet-godsdienstige levensbeschouwingen zijn er regels, aanbevelingen of ‘goede werken’ geformuleerd. Een goed mens is zichtbaar in de dagelijkse omgang in de school: met iemand contact zoeken, iemand hulp bieden, goede raad geven, elkaar vergeven. Onderlinge verbondenheid is binnen onze school van het grootse belang!
Kortom, als leergemeenschap willen we werk maken van ‘een goed mens zijn’ en ‘een goed leven’. Dit uitgangspunt op College de Heemlanden is zichtbaar en merkbaar voor onze leerlingen en voor iedereen die zich verbonden voelt met onze school.
Wil je meer lezen over hoe wij onze identiteit vorm en inhoud geven? Download dan hier het schoolplan 2021-2025. In het schoolplan staan naast onze kijk op onderwijs, de plannen die we hebben voor de komende periode.Het schoolplan laat zien waar de school staat in haar ontwikkeling en wat de koers, de keuzes en de speerpunten zijn voor de jaren 2021-2025.