Brugklaskamp: de leukste manier om elkaar beter te leren kennen

Een nieuwe school, een nieuw begin met veel nieuwe klasgenootjes en leraren. Dat is best spannend! Traditiegetrouw gaan brugklasleerlingen van College de Heemlanden aan het begin van het schooljaar op kamp. Ze leren elkaar beter kennen en ze maken kennis met hun mentor. De mentor wordt ondersteund door leerlingmentoren. Dat zijn leerlingen die al een paar jaar op school zitten.

Tijdens het brugklaskamp staat kennismaken met elkaar en de mentor centraal. We hebben daarom een actief programma met sport en spel en andere leuke activiteiten. Het zijn intensieve maar zeer waardevolle dagen (en nachten!) Na het brugklaskamp is de klas echt een groep geworden. We zien het brugklaskamp als een goede en vrolijke start van een gloednieuwe schoolperiode.

Een verslag ter plaatse

Tijdens het kamp hebben veel spelletjes gedaan om elkaar te leren kennen, o.a. het moordspel. Bij het moordspel moest je anderen kinderen woorden laten zeggen, zonder het woord zelf te zeggen of het te laten aanvullen. Eigenlijk moest je gesprekjes aanknopen met kinderen die je misschien nog niet zo goed kent. Wat je misschien meerdere keren moet proberen, áls je niet wordt gesnapt. Als je de ander vermoord had. Bijvoorbeeld: er moet iemand ‘kapstok’ zeggen. Dan moet je niet zomaar vragen ’Waar hang je je jas op?’, maar je moest echt een gesprek aanknopen als je wilde dat de ander je niet door had. Als je de ander eenmaal had 'vermoord', dan kreeg je het kaartje van degene die je had vermoord. Daar staat dus weer een naam van iemand uit je klas.

Na het Henschotermeer zijn we weer naar het kamphuis gegaan, hebben we patat gegeten en er was een spooktocht. Als je niet mee wilde, was er gewoon muziek en chipjes in het kamphuis. Een gezellige boel dus. Ook deze dag gingen we rond 23:30 naar bed gegaan en moest het om 24:00 stil zijn. De volgende dag was er weer ontbijt, corvee en tijd om de tas in te pakken. We zijn naar het zwembad geweest. Daarna zijn we met z'n allen naar huis toe gefietst. Toen we thuis aankwamen, hebben onze spullen meegenomen en zijn naar huis gegaan.


Op woensdagochtend stond het plein vol met kinderen, en ouders. Het busje werd steeds voller en de kinderen steeds ongeduldiger. Na een tijdje wachten kregen we eindelijk het vertreksein. We fietsten eerst naar een piramideding en gingen daar een speurtocht maken. Helaas had mevrouw Hettinga van geschiedenis had bij het bedenken van de vragen geen rekening gehouden met het betalen, dus we konden niet bij de piramide komen en geen vragen beantwoorden. De meeste kinderen vonden dit echter geen probleem.

Eenmaal aangekomen werden we ingedeeld in de slaapzalen. De jongens uit B1H op één kamer, de jongens uit B1K op één kamer. De meisjes werden op dezelfde manier verdeeld. Toen was het tijd voor een watergevecht. Er waren waterpistolen en veel ballonnen. Soms was het een beetje agressief, er vielen zelfs lichtgewonden. Na het watergevecht moest alles opgeruimd worden. Na de macaroni moest iedereen naar de slaapzaal en werd er gekletst. Om half 12 moesten we toch echt stil zijn. De volgende morgen was er ontbijt en daarna was het tijd voor het meer. Er is lekker gezwommen en gespeeld. Uiteindelijk zijn daar ook veel mensen omgekomen, door ons moordspel.