Un grand bonjour de Paris!

In de week na de meivakantie zijn we met 56 leerlingen uit 4 havo en 4 atheneum in Parijs geweest, de wereldstad die bekend staat om de liefde, de Eiffeltoren, het Louvre en de charmante rivier de Seine die dwars door de stad loopt. De sfeer was uitstekend! Lees het reisverslag van Boudewijn.

Werkweek Parijs 2017

Maandag

Op 8 mei om 9 uur vertrokken we met 60 mensen van 4 havo en atheneum vanaf het zwembad De Wetering naar de stad Parijs. Na een rit van 5 á 6 uur kwamen we aan bij het Ibis Hotel. Rond 3 uur ’s middags had iedereen ingecheckt en konden we onze kamers in. Dertig minuten later gingen we met de bus richting de Arc de Triomphe en hebben we een kleine presentatie gehad over de Arc de Triomphe. Ik zelf vond het een mooi monument en vind het raar dat er niet meer ongelukken gebeuren in de chaos op de rotonde om het monument heen. Na de Arc de Triomphe liepen we over de Champs Elysee en daar mochten we zelf met een groepje wat gaan eten. Later die dag moest iedereen naar de kerk de Notre Damé om daar te verzamelen om vervolgens een bootreis te maken over de Seine. Bij deze bootreis kon je veel monumenten zien in Parijs; het enige jammere was dat het weer niet al te goed was op dat moment, dus buiten zitten was niet echt een optie. Na de bootreis gingen we terug naar het hotel om uitgeput na de volle dag eindelijk te gaan slapen.

Dinsdag

De dag daarna moesten we opstaan rond 7 uur om het ontbijt te kunnen redden. Na het ontbijt gingen we met de hele groep naar Versailles. Bij Versailles zelf gingen we in het gebouw om tot 12 uur rond te kijken. Het gebouw was erg mooi, alleen was het wel heel erg druk, daardoor kon je niet alles zien wat je wilde zien. Hierna gingen we met z’n allen lunchen in een mooi park in het midden van Parijs. Na het lunchen hadden we drie groepen gemaakt met alle een andere bestemming. Ikzelf ging naar de Centre Pompidou met een groepje van 12 leerlingen. Toen we aankwamen, hadden we even gekeken naar het gebouw, alleen we konden er helaas niet in. Omdat we er niet in konden, hadden we een vrije middag. Om half 7 ’s avonds moest iedereen verzamelen bij een metrostation om daarna te eten bij of een pizzarestaurant of een restaurant met verschillende gerechten, zelf koos ik voor het restaurant met verschillende gerechten. Nadat we waren uitgegeten gingen we naar de Sacré Coeur om daar naar het uitzicht te kijken (over heel Parijs). Zelf vond dit ik er mooi uitzien en het was vooral mooi, omdat het in de avond was. Het enige probleem was dat er heel veel mensen waren die je dingen probeerden te verkopen.

Woensdag

Op woensdag moesten we weer om 7 uur opstaan voor het ontbijt. Rond half 9 gingen we richting een grote begraafplaats waar veel bekendheden liggen. Deze begraafplaats ziet er anders uit dan andere begraafplaatsen, dit komt door de grote huisjes in plaats van grafstenen waar mensen onder liggen. Na de begraafplaats gingen we naar het Louvre en hebben we daar ongeveer 2 uur lang rondgekeken. Ik vond het erg fijn dat je zelf met een groepje mocht rondlopen en mocht bepalen welke schilderijen je kon bekijken. Toen we klaar waren in het Louvre gingen we weer met ze allen lunchen in een ander parkje. Het was die dag erg warm en het was heel relaxt om daar even uit te rusten. Na het lunchen hadden we 6 uur de tijd om zelf opdrachten te maken en avond te eten, ik vond het op dat moment erg fijn dat we het even rustig aan konden doen. We hadden afgesproken om na het eten om half 9 bij de Eiffeltoren te verzamelen. Een uurtje later om half 10 gingen we de Eiffeltoren op voor ongeveer 1,5 uur. Zelf vond ik het beklimmen van de Eiffeltoren één van de leukste dingen die we hebben gedaan. Het is zo hoog dat je over heel Parijs kon heen kijken. Na de Eiffeltoren gingen we weer terug naar het hotel.

Donderdag

De volgende ochtend konden we iets later ontbijten, namelijk om 8.30 uur. Op die dag mocht je zelf kiezen uit drie dingen waar je heen ging met een groepje, zelf koos ik voor de Arc de Triomphe en de Champs Elysee. Er ging een begeleider mee tot 12 uur ’s middags en daarna hadden we een vrije middag tot in de avond. Op deze middag hebben we een beetje in winkels gekeken en rondgelopen in Parijs. Om 6 uur ’s avonds verzamelden we bij het metrostation Saint-Michel om daar met z’n allen te gaan eten in een restaurant. Na het eten was het ongeveer 8 uur en mocht je zelf bepalen wat je ging doen, deze avond hebben we een beetje gerelaxt in Parijs en in het hotel.

Vrijdag

De laatste dag moesten we erg vroeg opstaan en de hele kamer schoonmaken. Rond kwart over 8 zat iedereen in de bus richting Disneyland Parijs. In Disneyland mocht je zelf bepalen wat je deed en het was een rustig en leuk dagje. Rond 16 uur moesten we weer verzamelen buiten Disneyland om aan de reis naar huis te beginnen. Rond 23 uur kwamen we weer aan in Houten en gingen we naar huis. Overall was het een leuke en leerzame werkweek.